SVERIGES TIVOLIÄGAREFÖRENING
Historia Tivolin har roat människor runt om i vårt land sedan sent 1700-tal tills idag. Vår bransch består av familje företag som har varit aktiva i mer än 6 generationer. Sveriges Tivoliägareförening startades 1922 av John E Lindgren, en mycket frikostig och populär tivoliägare i den svenska landsorten. Välrenommerade aktörer är anslutna branschföretag inom nöjesfält och nöjesparker. Dessa samarbetar för det kulturella utbudet av evenemang och familjearrangemang med artister och nöjesutbud för besöksnäringen. Vi är viktiga aktörer på markander, traditionsfester i städer och på landsbygden. Den svenska tivolitraditionen är sedan 2018 upptagen av Institutet för Språk och Folkminnen.
SVERIGES TIVOLIÄGAREFÖRENING